Ćwiczenia aparatu oddechowego
- wciąganie powietrza jedną dziurką nosa, a wypuszczanie drugą (na przemian zaciskając palcami skrzydełka nosa);
- zabawa w wąchanie kwiatka (wciąganie zapachu i zatrzymywanie go jak najdłużej, potem wydmuchiwanie);
- zabawa w chuchanie w zmarznięte dłonie:
chyyyyyy… chyyyyyy…;
- dmuchanie przez zrobiony z języka „rulonik” („rynienkę”);
- parskanie jak konik (drżenie warg);
- naśladowanie odgłosu śmiechu:
ha-ha-ha…
ho-ho-ho…
hu-hu-hu…
he-he-he…
hi-hi-hi…
Ćwiczenia aparatu fonacyjnego
- łączenie głoski [n] z samogłoskami – bez wysiłku i powoli:
nna nny nno
nne nni nnu
ann ynn onn
enn inn unn
nnan nnyn nnon
nnen nnin nnun
nana nyny nono
nene nini nunu
- śpiewanie piosenek – zastępowanie słów głoską [l] (jeżeli dziecko ją wymawia) w połączeniu z samogłoskami ustnymi: [u, i, a, e, o, y], np.:
la-la-la…
le-le-le…
lo-lo-lo…
lu-lu-lu…
ly-ly-ly…
li-li-li…
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
- nagryzanie języka;
- układanie języka w „rulonik” („rynienka”);
- dmuchanie przez „rulonik”;
- wysuwanie i chowanie „rulonika”;
- dotykanie czubkiem języka wargi górnej i dolnej;
- oblizywanie górnych i dolnych dziąseł, w jedną i drugą stronę, przy złączonych wargach;
- przesuwanie czubka języka po dziąśle za zębami górnymi i dolnymi.
Utrwalanie głoski [r]:
- Siostra pracuje w pralni.
- W pokoju stoi stare lustro.
- Mama ma w torebce małe lusterko.
- Z rynny kapią krople wody.
- Wróble siedzą na starym wraku.
- W kredensie stoi różowy rondel.
- W kredensie stoi porcelanowy serwis.
- Tata wniósł pralkę na drugie piętro.
- W pralce jest brudne ubranie.
- W ogrodzie stoi strach na wróble.
- Karol jedzie na karuzeli.
- Brat ma kraciasty szalik z krótkimi frędzlami.
- Wróbelki szukają w trawie okruszków chleba.
- Bronek równo zwija rulon z brystolu.
- Rola aktora jest trudna do nauczenia się.
- Na straganie są truskawki, cytryny i precle.
- Brat Bronki pracuje w fabryce precli.
- Na tronie siedzi król i królowa truskawkowej krainy.
- Alfred szuka drobnych grosików na gofry.
- Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
Zdania do utrwalania głosek [sz, ż, cz, dż]:
- Mama zaprasza na herbatę.
- Krzysio zgubił zeszyt w szkole.
- Szymon kupił jarzyny w sklepie warzywniczym.
- Krystynka włożyła długopisy do puszki po cukierkach.
- Sabinka z Karolem sprząta swój pokój.
- W szuwarach nad stawem żyje dużo jaszczurek.
- Do autobusu wsiadł starszy mężczyzna.
- Koło szafy stoi szczotka.
- Na tapczanie leży duża poduszka.
- Na grządkach rosną żółte żonkile i różowe róże.
- Z krzaków można zerwać czerwone porzeczki.
- Na drzewie dojrzewają orzechy, a z owoców jarzębiny zrobimy w jesieni korale.
- Na śniadanie schrupiemy rzodkiewkę.
- Trzeba uważać na pokrzywę, bo można się poparzyć.
- Po pracy odpoczniemy pod wierzbą.
- Przyjemnie jest w ogrodzie.
Układamy zdania z podanych wyrazów:
- szarą Szymek koszulę ma
- jest W groszek koszyku
- sznurowadła Krzysztof zgubił
- szpitalu Przy sosny rosną
Wszystkim dzieciom i rodzicom życzę udanego wypoczynku w wakacje !!!
Małgorzata Pogorzelska – logopeda