ul. Ks. F. Blachnickiego 16 | kontakt@pm9.ostroleka.edu.pl | 029 766 72 31

ĆWICZENIA APARATU MOWY

  Ćwiczenia aparatu oddechowego

  • spuszczanie powietrza nosem ze zrobionego z policzków balonika;
  • gwizdanie przez wargi lub gwizdek;
  • śpiewanie ulubionych piosenek;
  • gimnastyka – unoszenie rąk (wdech) i ich powolne opuszczanie (wydech);
  • leżenie na plecach – unoszenie pluszowej zabawki (wdech) i jej opuszczanie (wydech);
  • dmuchanie przez wargi na zmianę: długo i krótko, jak najdłużej i jak najkrócej.

 

  Ćwiczenia aparatu fonacyjnego

  • łączenie płynne samogłosek:

         u-i

         u-i-e

         u-i-e-y

         u-i-e-y-o

         u-i-e-y-o-a

  • łączenie głoski [m] z samogłoskami – bez wysiłku i woli:

         mma                     mme                     mmo

         mme                     mmi                      mmu

         amm                     umm                     omm

         emm                     imm                      umm

         mmam                  mmym                  mmom

         mmem                  mmim                            mmum

         mama                            mymy                   momo

         meme                   mimi                     mumu

 

 Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

  • oblizywanie językiem warg – w jedną i drugą stronę;
  • mlaskanie językiem przy prawie złączonych zębach;
  • nagryzanie zębami na przemian wargi górnej i dolnej;
  • kląskanie – „konik”;
  • trzymanie języka luźno, płasko nad zębami dolnymi – „łopata”;
  • unoszenie brzegów języka bez dotykania podniebienia – „łyżeczka”;
  • cmokanie wargami (całowanie).

 

Utrwalamy głoskę [r] w zdaniach:

Po ulicy hula wiatr.

Za ogrodzeniem jest teatr.

Krawiec ma centymetr.

Na drodze stoi gruby żubr.

Siostra Marka zrobiła bardzo ładny sweter na drutach.

Szwagier Bronka kupił skuter.

Darek ma katar i gorączkę.

Na strychu stoi stary kufer.

Kurtka w czerwono-czarną kratę ma duży kaptur.

Marynarz chwycił za ster statku i ominął groźny wir.

Grażyna schowała do kredensu ser z dziurami oraz cukier puder.

Renata owija w papier pomidory i ser.

 

Uczymy się różnicować głoski szumiące z głoskami syczącymi:

krzesło   czarownica   skrzat   brzoskwinia   skrzynia   szympans   czosnek   spinacze   suszarka   skrzydło   strzykawka   szosa   żelazko   zwierzęta   jastrząb   skrzypce   czas   żaluzje   miseczka   szelest   listeczki   szczypce   szóstka   trzynastka

 

Powtarzamy zdania:

Natasza czytała książkę o zwierzętach, którą przysłano z księgarni.

Przed drzwiami domu pisarza stała skrzynia.

Piosenkarz zobaczył w ZOO szympansa i usłyszał słonie.

Skrzypek mieszkał w pobliżu szosy, naprzeciw sklepu spożywczego.

Na dróżce leżało pióro ze skrzydła jastrzębia.

Małgorzata Pogorzelska, logopeda