ul. Ks. F. Blachnickiego 16 | kontakt@pm9.ostroleka.edu.pl | 029 766 72 31

ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

Ćwiczenia aparatu oddechowego

  • wciąganie powietrza jedną dziurką nosa, a wypuszczanie drugą (na przemian zaciskając palcami skrzydełka nosa);
  • zabawa w wąchanie kwiatka (wciąganie zapachu i zatrzymywanie go jak najdłużej, potem wydmuchiwanie);
  • zabawa w chuchanie w zmarznięte dłonie:

chyyyyyy…   chyyyyyy…;

  • dmuchanie przez zrobiony z języka „rulonik” („rynienkę”);
  • parskanie jak konik (drżenie warg);
  • naśladowanie odgłosu śmiechu:

ha-ha-ha…

             ho-ho-ho…

             hu-hu-hu…

             he-he-he…

             hi-hi-hi…

 

Ćwiczenia aparatu fonacyjnego

  • łączenie głoski [n] z samogłoskami – bez wysiłku i powoli:

nna          nny          nno

   nne          nni          nnu

   ann          ynn          onn

   enn          inn          unn

   nnan        nnyn       nnon

   nnen        nnin        nnun

   nana        nyny       nono

   nene        nini         nunu

  • śpiewanie piosenek – zastępowanie słów głoską [l] (jeżeli dziecko ją wymawia) w połączeniu z samogłoskami ustnymi: [u, i, a, e, o, y], np.:

la-la-la…

   le-le-le…

   lo-lo-lo…

   lu-lu-lu…

   ly-ly-ly…

   li-li-li…

  

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

  • nagryzanie języka;
  • układanie języka w „rulonik” („rynienka”);
  • dmuchanie przez „rulonik”;
  • wysuwanie i chowanie „rulonika”;
  • dotykanie czubkiem języka wargi górnej i dolnej;
  • oblizywanie górnych i dolnych dziąseł, w jedną i drugą stronę, przy złączonych wargach;
  • przesuwanie czubka języka po dziąśle za zębami górnymi i dolnymi.

 

Utrwalanie głoski [r]:

  1. Siostra pracuje w pralni.
  2. W pokoju stoi stare lustro.
  3. Mama ma w torebce małe lusterko.
  4. Z rynny kapią krople wody.
  5. Wróble siedzą na starym wraku.
  6. W kredensie stoi różowy rondel.
  7. W kredensie stoi porcelanowy serwis.
  8. Tata wniósł pralkę na drugie piętro.
  9. W pralce jest brudne ubranie.
  10. W ogrodzie stoi strach na wróble.
  11. Karol jedzie na karuzeli.
  12. Brat ma kraciasty szalik z krótkimi frędzlami.
  13. Wróbelki szukają w trawie okruszków chleba.
  14. Bronek równo zwija rulon z brystolu.
  15. Rola aktora jest trudna do nauczenia się.
  16. Na straganie są truskawki, cytryny i precle.
  17. Brat Bronki pracuje w fabryce precli.
  18. Na tronie siedzi król i królowa truskawkowej krainy.
  19. Alfred szuka drobnych grosików na gofry.
  20. Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

  

Zdania do utrwalania głosek [sz, ż, cz, dż]:

  1. Mama zaprasza na herbatę.
  2. Krzysio zgubił zeszyt w szkole.
  3. Szymon kupił jarzyny w sklepie warzywniczym.
  4. Krystynka włożyła długopisy do puszki po cukierkach.
  5. Sabinka z Karolem sprząta swój pokój.
  6. W szuwarach nad stawem żyje dużo jaszczurek.
  7. Do autobusu wsiadł starszy mężczyzna.
  8. Koło szafy stoi szczotka.
  9. Na tapczanie leży duża poduszka.
  10. Na grządkach rosną żółte żonkile i różowe róże.
  11. Z krzaków można zerwać czerwone porzeczki.
  12. Na drzewie dojrzewają orzechy, a z owoców jarzębiny zrobimy w jesieni korale.
  13. Na śniadanie schrupiemy rzodkiewkę.
  14. Trzeba uważać na pokrzywę, bo można się poparzyć.
  15. Po pracy odpoczniemy pod wierzbą.
  16. Przyjemnie jest w ogrodzie.

 

Układamy zdania z podanych wyrazów:

  • szarą Szymek koszulę ma
  • jest W groszek koszyku
  • sznurowadła Krzysztof zgubił
  • szpitalu Przy sosny rosną

 

Wszystkim dzieciom i rodzicom życzę udanego wypoczynku w wakacje !!!

Małgorzata Pogorzelska – logopeda