ul. Ks. F. Blachnickiego 16 | kontakt@pm9.ostroleka.edu.pl | 029 766 72 31

Zestaw ćwiczeń logopedycznych

  1. Ćwiczenia warg
  • ssanie wargi dolnej, potem górnej;
  • cofanie raz jednego, raz drugiego kącika ust;
  • masowanie rozciągniętych, napiętych warg palcami – od środka na boki;
  • granie palcami na wargach;
  • gwałtowne rozwieranie zaciśniętych warg (zabawa w pyszczek ryby).
  1. Ćwiczenia języka
  • otwieranie i zamykanie zębów bez odrywania języka od podniebienia;
  • wyraźne wymawianie głosek [l – a], bez poruszania brodą, przy szeroko otwartych ustach;
  • przeciskanie języka między zębami;
  • wymawianie głoski [t, t, t …] przez uderzanie końcem języka o podniebienie, podobnie z głoską [d] (naśladowanie odgłosu strzelania z karabinu).
  1. Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie
  • naśladowanie ssania cukierka;
  • głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami – usta cały czas otwarte.
  1. Ćwiczenia oddechowe
  • podrzucanie watki lub piórka dmuchając na nie;
  • puszczanie baniek mydlanych.
  1. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową
  • synteza podanych głosek w słowo z równoczesnym wyszukaniem obrazka o odpowiedniej nazwie, np. kran (utrudnienie to synteza bez pomocy obrazka);
  • wybieranie z wypowiadanego zdania wyrazu zawierającego daną głoskę, np. „Mama gotuje obiad” – gdzie ukryła się głoska [t]?
  • na podstawie ilości uderzeń, odpowiadających sylab, układanie w odpowiedniej kolejności obrazków, a potem wystukiwanie sylab wg ułożonego ciągu obrazków

liść         kasztan           jarzębina          liść

    –               –  –                –  –  –  –               –

jarzębina         kasztan         liść         liść

    –  –  –  –                –  –               –             –  

kasztan         jarzębina         jarzębina         liść

      –  –              –  –  –  –             –  –  –  –              –

  • zabawa „Jedzie pociąg naładowany na literę …”, podajemy głoskę, na którą powinny się zaczynać wyrazy, dziecko musi podać wyraz na daną głoskę;
  • odgadywanie zagadek (ćwiczenie na kojarzenie), np. „Jaki PAN płatki tuli?”, „Najczęściej zielona, choć czasem czerwona, najsmaczniejsza jednak, kiedy jest kiszona”.

Ćwiczymy różnicowanie głosek [dż – dz]:

dżu – dzu,  dżo – dzo,  dża – dza,  dże – dze,  dży – dzy,

udżu – udzu,  odżo – odzo,  adża- adza,  edże – edze,  ydży – ydzy,

udż – udz,  odż – odz,  adż – adz,  edż – edz,  ydż – ydz.

 

„TYGRYS”  Włodzimierz Rawa

Jako radża w każdym calu

urodziłem się w Bengalu.

Można mnie rozpoznać w lot, jestem pręgowany kot.

Tata i kuzynów kilku

występują dzisiaj  w cyrku,

a o moim „miłym” bracie

w „Księdze dżungli” przeczytacie.

 

Utrwalamy głoskę [r]:

„CZARNA KROWA”  Wanda  Chotomska

Czarna krowa w kropki bordo,

gryzła trawę kręcąc mordą.

Krowa była w kropki,

trawa szmaragdowa,

jak myślicie –

jakie mleko

daje czarna krowa?

  • Szmaragdowe?
  • Źle.
  • Nakrapiane?
  • Nie!

Białe mleko, smaczne mleko

daje czarna krowa.

 

Małgorzata Pogorzelska – logopeda