Przebieg zabaw:
1. Zabawa ortofoniczna – Pojazdy uprzywilejowane
Naśladujemy sygnały alarmowe, wymawiając połączenia samogłosek (karetka
pogotowie: e – o, straż pożarna: a – o, policja: i – u). Zwracamy uwagę na wyrazistą
wymowę.
2. Ćwiczenia warg:
– cmokanie (dziecko udaje, że stara się rozkleić sklejone wargi);
– utrzymywanie ołówka między nosem a wargą górną (zabawa w wąsy);
– przesuwanie ściągniętych warg na prawo – na lewo;
– czesanie dolnymi zębami wargi górnej i na odwrót;
– parskanie wargami (zabawa w motor).
3. Ćwiczenia języka:
– oblizywanie warg – usta szeroko otwarte (można wargi posmarować miodem,
kremem czekoladowym),
– wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu z
wargami),
– dotykanie językiem wargi górnej i dolnej,
– wahadełko – kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania językiem warg i zębów.
4. Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
– ziewanie z opuszczoną nisko dolną szczęką,
– kaszlenie z wysuniętym na zewnątrz językiem,
– płukanie gardła ciepłą wodą tzw. gulgotanie.
5. Ćwiczenia oddechowe:
– zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni,
– zdmuchiwanie skrawków papieru z chropowatej powierzchni (np. przy użyciu ręki).
6. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową:
1) wsłuchanie się w ciszę – wyłapywanie dźwięków z otoczenia, np. kapanie wody,
tykanie zegara, szum samochodu, granie radia;
2) rozpoznawanie i nazywanie głosów zwierząt, dźwięków wydawanych przez
przedmioty;
3) naśladowanie ilości i tempa uderzeń, ołówkiem w stół, zaczynając od kombinacji
3-4 uderzeń (. ..), (. . .), (…), (. .. ..), (… .). Dziecko może być odwrócone od osoby
prowadzącej, aby nie wspomagało się wzrokiem.
4) odtwarzanie za pomocą układów graficznych (klocków, kredek) tempa i ilości
uderzeń;
5) wyklaskiwanie rytmu piosenki, wierszyka.
Utrwalanie głoski r:
– w sylabach
kra kro kre kru kry
akra okro ekre ukru ykry
akr okr ukr ekr ykr
gra gro gre gru gry
agra ogro egre ugru ygry
agr ogr ugr egr ygr
– w wyrazach
kra, kraj, kran, kratka, krawiec, krawat, krok, kropla, krowa, kromka, kreda,
krem, kret, kreska, królik, kruk;
ekran, okruszyny, pokrywka;
grad, grabie, granica, groch, gromada, grudzień, gruzy, grypa;
agrest, agrafka, ogrodzenie, ogórek, ogródek, ogryzek.
Utrwalamy głoski sz, ż, cz:
szu-żu-czu, szo-żo-czo, sza-ża-cza, sze-że-cze, szy-ży-czy,
uszu-użu-uczu, oszo-ożo-oczo, asza-aża-acza, esze-eże-ecze, yszy-yży-yczy,
usz-uż-ucz, osz-oż-ocz, asz-aż-acz, esz-eż-ecz, ysz-yż-ycz.
Cały czas ćwiczę liczenie.
Z koszyczka wyskoczył kurczaczek.
Wieczorem biegacz ćwiczył skoki.
Port lotniczy jest obecnie nieczynny.
Uczynny chłopczyk wyczyścił czajnik.
Czekam na tłumacza języka czeskiego.
Zaczepny wnuczek czai się obok szkoły.
Czarodziej zamienił cielaczka w smoczka.
Trębacz uroczyście gra dla słuchaczy hejnał.
Małgorzata Pogorzelska
logopeda